Spôsoby platby v e-shope: Ako ich správne účtovať?

SPÔSOBPLATBY
Pri predaji tovaru môže e-shop svojim zákazníkom ponúkať rôzne formy úhrady za zakúpený tovar.
Medzi najčastejšie využívané patria:
- online platba kartou
- PayPal
- dobierka
- platba na splátky
- prevodný príkaz
Každý zo spôsobov platby so sebou prináša osobitné daňové pravidlá, ktoré si v jednotlivých podkapitolách priblížime.
Online platba kartou
Ak svojim zákazníkom e-shop umožňuje realizovať platbu online prostredníctvom platobnej karty, potrebuje služby platobnej brány, ktoré sú spojené s poplatkami za každú zrealizovanú transakciu. Platobná brána je online platobný systém, ktorý umožňuje firmám prijímať platby od zákazníkov prostredníctvom internetu.
Jednoducho povedané, ide o nástroj, ktorý si firma integruje do svojho e-shopu, aby mohla spracovávať platby za predaný tovar alebo poskytované služby. Platobné brány ponúkajú rôzne spôsoby úhrady ako napríklad platbu kartou, online bankové tlačidlá, Google Pay, Apple Pay a v niektorých prípadoch aj platby kryptomenami.
Účtovanie platobných brán
Spôsob účtovania platobných brán závisí od toho, či platobná brána poskytuje vedenie platobného účtu alebo nie.
V prvom prípade, keď platobná brána poskytuje vedenie platobného účtu, zákazník zaplatí za svoju objednávku a tieto prostriedky sa pripíšu na platobný účet vedený touto bránou. E-shop následne môže z tohto účtu realizovať úhrady, podobne ako z iného „klasického“ bankového účtu. To znamená, že e-shop prijíma platby od zákazníkov na tento účet a zároveň môže z neho uhrádzať svoje záväzky, napríklad platby dodávateľom.
V druhom prípade, keď platobná brána neposkytuje vedenie platobného účtu, funguje táto brána v podstate len ako prostredník na prijímanie platieb od zákazníkov. Tieto platby sú potom v určenom časovom intervale vyplácané na „klasický“ bankový účet e-shopu, znížené o poplatky spojené s používaním platobnej brány.
Účtovanie platobných brán, ktoré poskytujú vedenie platobného účtu, a tých, ktoré neposkytujú túto službu, je v zásade podobné, avšak existujú medzi nimi určité odlišnosti, ktoré treba zohľadniť.
Platobná brána poskytujúca vedenie platobného účtu
Keď e-shop používa platobnú bránu, ktorá poskytuje vedenie platobného účtu, platby zákazníkov sa pripisujú na tento špecifický účet vedený platobnou bránou. E-shop má možnosť z tohto účtu nielen prijímať platby, ale aj uskutočňovať úhrady, podobne ako z bežného bankového účtu.
Podľa § 46 ods. 2 Postupov účtovania sa na účtoch účtovej skupiny 22 účtuje stav a pohyb peňažných prostriedkov účtovnej jednotky v bankách. Na týchto účtoch sa účtuje na základe oznámenia banky o pohyboch na jednotlivých účtoch v bankách. V tomto prípade si e-shop môže do účtovej skupiny 22 – Účty v bankách doplniť syntetický účet, napríklad účet 221.AE – Bankový účet GoPay alebo iný špecifický účet pre platobnú bránu. Keď dochádza k vkladom a výberom peňazí v hotovosti alebo k prevodom medzi účtami v bankách, tieto transakcie sa účtujú prostredníctvom účtu 261 – Peniaze na ceste. Tento účet sa používa na zohľadnenie prechodného pohybu peňažných prostriedkov medzi jednotlivými účtami, čím sa zabezpečuje presné účtovanie pohybov finančných prostriedkov.
Platobná brána neposkytujúca vedenie platobného účtu
Účet je určený výhradne na prijímanie platieb od zákazníkov za predaný tovar alebo poskytnuté služby. Tieto platby sú po zvolenom časovom období prevádzané na bežný bankový účet, pričom suma je znížená o poplatky spojené s vedením platobnej brány.
Z účtovného hľadiska je potrebné ako prvé zaúčtovať faktúru, ktorú e-shop vystaví zákazníkovi za predaný tovar alebo poskytnutú službu. Ak e-shop nie je platiteľom DPH, faktúra DPH neobsahuje. Z dôvodu, že zákazník už úhradu zrealizoval cez platobnú bránu, tak z jeho pohľadu je pohľadávka vysporiadaná.
Namiesto pohľadávky voči zákazníkovi tak zároveň e-shopu zaniká pohľadávka voči zákazníkovi na účte 311- Odberatelia a súčasne vzniká pohľadávka voči prevádzkovateľovi platobnej brány na účte 315 – Ostatné pohľadávky. Tu odporúčame vytvoriť si k účtu 315 samostatný analytický účet pre danú platobnú bránu.
Po skončení zvoleného obdobia (najčastejšie po skončení mesiaca) dostane e-shop výpis z účtu platobnej
brány, ktorý obsahuje informácie o prijatých platbách a poplatkoch. E-shop zaúčtuje prijaté platby ako zníženie
pohľadávky voči platobnej bráne zaúčtovanej na účte 315. Súčasne zaúčtuje záväzok voči prevádzkovateľovi
platobnej brány z dôvodu finančných poplatkov, ktoré boli z vyplácanej sumy odpočítané. Poplatky spojené
s využívaním platobnej brány je potrebné účtovať na ťarchu účtu 568 – Ostatné finančné náklady súvzťažne
v prospech účtu 325.AE. Neodporúčame pri tomto účtovnom prípade použiť namiesto účtu 325 účet 315 z
dôvodu, že ide o vznik záväzku voči platobnej bráne a nie o zníženie pohľadávky. Na záver dôjde k započítaniu
vzájomných pohľadávok a záväzkov medzi e-shopom a prevádzkovateľom platobnej brány.
Google Pay a Apple Pay nie sú typickou platobnou bránou, akú sme práve popísali, pretože ide o mobilné
platobné služby.
Google Pay (známy aj ako G Pay) a Apple Pay v podstate poskytujú rovnakú funkciu, avšak s rozdielmi v
podporovaných zariadeniach:
• Google Pay využívajú mobilné telefóny s operačným systémom Android.
• Apple Pay naopak využívajú mobilné telefóny s operačným systémom iOS, čo sú zariadenia značky iPhone.
Tieto služby sú v podstate mobilné aplikácie, ktoré si môžete jednoducho stiahnuť do svojho zariadenia.
Mnohé mobilné telefóny ich však už obsahujú, takže ich stačí v danom prípade už len aktivovať. Podstatou
využívania týchto aplikácií je, že umožňujú uložiť používateľovi jeho platobné karty a neskôr ich použiť pri
platení – či už v kamenných obchodoch priložením telefónu alebo inteligentných hodiniek k platobnému
terminálu, alebo pri online platbách cez mobilný telefón. Pri úhrade prostredníctvom týchto aplikácií sa
údaje o uložených kartách automaticky predvyplnia, čím sa celý proces platby urýchli.