Spôsoby platby v e-shope II: Platobné brány a DPH

Platobné brány a DPH
Po zodpovedaní otázky o účtovaní platieb prijatých cez platobnú bránu sa často objavuje otázka, či tieto platby podliehajú DPH a kedy vzniká daňová povinnosť pri platbe cez platobnú bránu.
Ak je firma neplatiteľom DPH, prijaté platby cez platobnú bránu nepodliehajú DPH. Tieto platby, resp. vystavené faktúry sa však započítavajú do obratu 49 790 €, ktorý predstavuje hranicu pre povinnú registráciu pre DPH, podobne ako pri iných platbách od odberateľov.
Ak ide o firmu, ktorá je platiteľom DPH a má uzatvorenú zmluvu o sprostredkovaní s prevádzkovateľom platobnej brány, kde platobná brána koná v mene a na účet dodávateľa (firmy alebo e-shopu) tak, že vyberá od zákazníka úhradu za predaný tovar alebo poskytnuté služby, daňová povinnosť vzniká podľa § 19 ods. 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Tento paragraf hovorí, že ak je platba prijatá pred dodaním tovaru alebo služby (čo platí pri platbe cez platobnú bránu), tak daňová povinnosť z prijatej platby vzniká dňom prijatia platby.
V prípade platby cez platobnú bránu vzniká daňová povinnosť dňom prijatia platby sprostredkovateľom – prevádzkovateľom platobnej brány. Uvedené teda platí v prípade, ak ide o platobnú bránu, ktorá neposkytuje vedenie platobného účtu. Ak by však e-shop mal zriadený platobný účet u poskytovateľa platobnej brány daňová povinnosť by vznikla dňom prijatia platby na tento účet.
PayPal
V prípade firiem ako aj súkromných osôb, ktorí sa nachádzajú v rôznych krajinách sveta je služba PayPal výbornou pomôckou pre uľahčenie platobného styku. Je správnou voľbou v prípade, že štandardný bankový styk je buď zdĺhavý, komplikovaný alebo drahý a to z dôvodu, že používateľom šetrí peniaze za prevod a v konečnom dôsledku zjednodušuje celý proces platby.
V službe PayPal je možné založiť si súkromné ako aj biznis konto, ktoré bude mať e-shop prepojené so svojim bežným bankovým účtom. Z tohto dôvodu jeho zriadením e-shopu nevzniká oznamovacia povinnosť voči daňovému úradu v zmysle § 6 zákona o DPH, ktorý nariaďuje platiteľom DPH oznamovať finančnej správe každý vlastný bankový účet. Aj napriek tomu je výpis z PayPal účtu plnohodnotným a platným účtovným dokladom, ktorým sa preukazujú vzniknuté účtovné prípady e-shopu. Je možné si ho jednoducho vygenerovať a vytlačiť priamo z administrácie služby PayPal.
Účtovanie transakcií na PayPal účte Zákon o účtovníctve ani Postupy účtovania samostatne neupravujú účtovanie transakcií v súvislosti so službou PayPal, a preto neexistuje presný ani špeciálny postup ako nato. Pri účtovaní je preto potrebné vychádzať zo všeobecných pravidiel uvedených v právnych predpisoch a postup účtovania si od nich odvodiť. Odporúčame pri účtovaní využiť účet 221 – Bankové účty alebo v účtovom rozvrhu doplniť nový syntetický účet napríklad číslo 222 alebo 223 s názvom Účet PayPal. Aj napriek tomu, že nejde o bežný bankový
účet má toto účtovanie oporu v zákone o platobných službách, v ktorom sa za poskytovateľa platobných služieb považuje aj platobná inštitúcia či inštitúcia elektronických peňazí, ktorou je aj poskytovateľ služby PayPal. Pri prevode peňažných prostriedkov medzi PayPal účtom a bežným bankovým účtom sa použije účet 261 – Peniaze na ceste.
Dobierka
Platba na dobierku je taktiež obľúbeným spôsobom platby u zákazníka, ktorý uprednostňuje platbu až pri prevzatí objednávky. Kuriérske spoločnosti si však za platbu na dobierku účtujú poplatok, ktorý v konečnom dôsledku zvyšuje cenu za dopravu pre zákazníka. Výhodou je, že aj keď zákazník zrealizuje platbu v hotovosti, nevzniká predávajúcemu povinnosť evidovať tržbu cez registračnú pokladnicu, pretože nie je naplnená podmienka úhrady priamo predávajúcemu. Vyplýva to z výnimiek uvedených v § 3 ods. 2 zákona o ERP.
Avšak v prípade, že si kupujúci objedná tovar cez internetový obchod a zvolí si osobný odber na predajnom mieste predajcu s platbou v hotovosti, predávajúci je povinný z dôvodu prijatia hotovosti zaevidovať tržbu cez registračnú pokladnicu.
Ďalšou výhodou pre zákazníkov v prípade platby na dobierku je možnosť platiť nielen v hotovosti. Mnohé kuriérske spoločnosti už v súčasnosti umožňujú platiť aj kartou cez platobný terminál, čo oceňuje čoraz viac zákazníkov. Netreba však zabúdať, že v prípade platby kartou pri dobierke si kuriérska spoločnosť účtuje navyše ešte transakčný poplatok. Aj to je jeden z dôvodov, prečo platby na dobierku sú spravidla pri nákupe cez internet tou najdrahšou možnosťou. Platba na dobierku však z pohľadu e-shopu predstavuje aj istý stupeň rizika, že zákazník zásielku nepreberie, a tak vzniknuté náklady na prepravné a balné znáša e-shop. Ďalšou nevýhodou platby na dobierku je, že
kuriérske spoločnosti zašlú peniaze z vybraných dobierok až v priebehu niekoľkých pracovných dní po dodaní tovaru, čo na rozdiel od platieb kartou spôsobí e-shopu spomalenie obratu peňazí.
Z daňového hľadiska je dôležité si uvedomiť, kedy vzniká daňová povinnosť v prípade dodania tovaru na dobierku. V tomto prípade sa riadime základným pravidlom vzniku daňovej povinnosti podľa § 19 ods. 1, ktorý hovorí, že daňová povinnosť vzniká dňom dodania tovaru. V praxi to znamená, že e-shop vystaví faktúru sdátumom dodania, ktorý predstavuje skutočný deň dodania tovaru zákazníkovi.